Wat u van een bouwbedrijf mag verwachten qua kwaliteit en garantie
Als u zit te denken aan een verbouwing, een aanbouw of zelfs complete nieuwbouw, wilt u natuurlijk een bouwbedrijf dat betrouwbaar is en kwaliteit levert. Maar wat mag u verwachten van een bouwbedrijf op het gebied van kwaliteit en garantie? LDL Bouw vertelt u daar in dit artikel meer over.
Garantie op het werk van een bouwbedrijf
Een goed bouwbedrijf is in staat om de door u gewenste verbouwing tot in detail uit te voeren. Zodra u een verbouwing laat uitvoeren door een bouwbedrijf, heeft u automatisch garantie op het geleverde werk van dit bouwbedrijf.
Hoe lang deze garantie precies is, hangt af van het contract en de algemene voorwaarden van het bouwbedrijf in kwestie. Lees deze dus altijd goed door voordat u een contract ondertekent bij een bouwbedrijf. Dat neemt niet weg dat er een aantal wettelijke garanties zijn die u altijd heeft op het werk dat door een bouwbedrijf uitgevoerd wordt. Deze zetten we voor u op een rijtje.
Afbouwgarantie bouwbedrijf
Als u een bouwbedrijf inschakelt, wilt u natuurlijk dat uw huis helemaal volgens de gemaakte afspraken wordt gebouwd. De standaard afbouwgarantie garandeert u dat uw woning altijd wordt afgebouwd. Dus zelfs in het geval van een faillissement weet u zeker dat uw verbouwing altijd voltooid wordt.
Bouwkundige opname
Voordat een bouwbedrijf het werk oplevert, wordt er samen met u een bouwkundige opname gedaan. Hierin worden mogelijke gebreken opgeschreven in een zogenaamde opleverlijst. Wanneer het werk kwalitatief onvoldoende is afgerond, accepteert u de oplevering dus niet. Zodra u de oplevering accepteert, zal dit juridische gevolgen hebben. Dan gaat namelijk de garantieperiode van start. Staan er gebreken op de opleverlijst? Dan is de aannemer verplicht deze binnen een redelijke termijn op te lossen.
Bouwbedrijf weigert gebreken op te lossen
Heeft u gebreken geconstateerd en bent u niet tevreden over de geleverde kwaliteit? Heeft u deze op tijd gemeld, maar weigert het bouwbedrijf deze gebreken te herstellen? Dan wordt er ten eerste een termijn aan het bouwbedrijf gegeven waarin het bouwbedrijf de herstelwerkzaamheden alsnog kan doen. Een bouwrecht advocaat kan dan een ingebrekestelling opstellen die zal worden gericht aan het bouwbedrijf. Als een bouwbedrijf dan nog steeds weigert de gebreken op te lossen, kunt u als klant de aannemingsovereenkomst (gedeeltelijk) ontbinden of opzeggen. De gebreken kunnen dan door een ander bouwbedrijf worden hersteld. De kosten hiervan kunnen dan worden verhaald op de aannemer die de werkzaamheden weigerde.
LDL Bouw is altijd uw betrouwbare bouwbedrijf
Voor een ervaren en betrouwbaar bouwbedrijf bent u bij LDL Bouw in ieder geval aan het juiste adres. Wilt u meer over ons weten of wilt u een vrijblijvende afspraak maken? Dan belt of mailt u naar 026 – 3031600 of info@ldlbouw.nl.

